رونمایی از پوستر جایزه البرز ۱۴۰۰

پوستر جایزه البرز ۱۴۰۰ در آیینی با حضور حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز،  حسن دانایی‌فرد عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی رییس هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز، سعید مجردی، محسن عسکری و مصطفی کریمی از اعضاء هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز و جمعی از فرهیخته‌گان و اصحاب رسانه رونمایی شد.

حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در این آیین گفت: جایزه البرز با پیشینه و دیرینه قریب به شصت سال در کشور ما و با رویش و زایشی که توسط اندیشه پاک و سرشت نیک زنده‌یاد حسین‌علی البرز بود تاسیس ‌شده و درطول دهه‌هایی که از عمر این جایزه می‌گذرد چندین هزار نفر از پژوهندگان و نخبگان کشور ما را مورد حمایت، تشویق و تجلیل خودش قرار داده است.

وی افزود: هدف زنده‌یاد حسین‌علی البرز از تاسیس این جایزه، تقدیر و تجلیل از جایگاه دانش و پژوهش و دانشمندان و پژوهندگان بود و همچنین تشویق دانشجویان، دانش‌آموزان و نخبگان ایرانی با استعداد و همچنین شایستگان و گیرندگان این جایزه به‌ویژه دانشمندان.

ارشدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: براساس آنچه که آن زنده‌یاد در اساس‌نامه و وقف‌نامه بنیاد فرهنگی البرز به آن اشاره کردند سه ویژگی و شاخصه برای نفراتی که نامزد و کاندید برای اخذ جایزه البرز می‌شوند ذکر شده است که خروجی کار این افراد و نتیجه و ثمره کار علمی آن بزرگواران منجر به تسکین آلام بشری، ارتقاء رفاه زندگی و بالا رفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی بشود.

وی در ادامه به تغییرات صورت گرفته در جاییزه البرز ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در خصوص جایزه البرز هزار و چهارصد نسبت به ادوار و سال‌های پیش تغییراتی در ساختار دبیرخانه ایجاد شده است که بر اساس آن و برای نخستین‌بار شورای ‌عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز ۱۴۰۰  با حضور چهره‌های ماندگار و دانشمندان برگزیده جایزه البرز در سال‌های پیش تشکیل شده است.

مدیرعامل بنیاد البرز افزود: در سال جاری این شورا متشکل از آقایان دکتر حسن دانایی‌فرد، دکتر مجتبی شمسی‌پور، دکتر مسعود درخشان، دکتر محمد دورعلی، دکتر ایمان افتخاری و سرکار خانم دکتر نسرین معظمی به ریاست دکتر ناصر سیم‌فروش است.

وی در ادامه بیان داشت: نکته دیگر، تشکیل گروه مشاوران جایزه البرز است که با حضور تعدادی از صاحب‌نظران و اساتید علمی و فرهنگی کشور در این گروه با هدف کمک به هرچه بهتر اجرایی شدن و عملیاتی شدن جایزه البرز و به کمک بنیاد فرهنگی البرز تشکیل شده است.

ارشدی ایجاد دبیرخانه علمی جایزه البرز را دیگر اتفاق مبارک جایزه البرز ۱۴۰۰ عنوان کرد و بیان داشت: هیئت انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۰ با حضور چهره‌های ماندگار علمی و پژوهشی از دانشگاه‌های سراسر کشور و در رشته‌های مختلف علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم دینی، کشاورزی و هنر شکل‌گرفته که دبیری این هیئت را دکتر مقیمی استاد ممتاز و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بر عهده دارند.

افزایش رقم نقدی جوایز این دوره، دیگر تغییر جایزه البرز ۱۴۰۰ است که ارشدی در این آیین به آن اشاره و بیان داشت: جایزه البرز در چند محور و چند بخش به منتخبان اعطا میشود که در بخش نخبگان متشکل از دانشجویان علوم پزشکی، دانشجویان سایر رشته‌های غیرپزشکی، طلاب علوم دینی، مخترعان و دانشمندان است.

 وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با برگزاری و اجرای صحیح و کامل این آیین هم در اجرای نیات بنیان‌گذار بنیاد فرهنگی البرز زنده‌یاد حسین‌علی البرز تلاش و کوششمان به‌خوبی به نتیجه برسد و هم این‌که جایزه البرز را به‌عنوان الگویی در چارچوب جهانی برای دیگر جوایز علمی کشور معرفی کنیم.

در ادامه دکتر دانایی‌فرد عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز ۱۴۰۰ از چهره‌های ماندگار علمی ضمن تاکید بر هم‌افزایی با مجموعه وزارت علوم به منظور ارتقاء جایگاه مادی و معنوی جایزه البرز بیان داشت: وزارت علوم می‌تواند به برگزیدگان دانشجویی این جایزه اجازه ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی بدون کنکور را بدهد همانند جایزه علامه.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شاخصه کاهش آلام انسانی اشاره کرد و بیان داشت: می توان با تشکیل کمیته‌های تخصصی از برگزیدگان این جایزه در مسیر ارائه راه‌کارهایی برای کاهش آلام انسانی و بهره‌مندی مردم از نبوغ برگزیدگان این جایزه بهره جست.

دین‌پناه، طراح پوستر جایزه البرز  ۱۴۰۰ دیگر سخنران این آیین بود که طی سخنانی کوتاه بیان داشت: افتخار بزرگی بود برای بنده که بتوانم در راستای اعتلای نام و نشان و جایزه بزرگ البرز قدمی را بردارم و به نوعی هویت بصری مستقلی را برای این جایزه شکل بدهم.

گفتنی است این آیین به صورت زنده از شبکه‌های مجازی بنیاد فرهنگی البرز پخش شد.

گزارش کوتاه

نقد و بررسی مستند «بزم رزم» در بنیاد فرهنگی البرز

جلسه نقد و بررسی مستند «بزم رزم»، در تاریخ بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰، هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم عُمَر خیام، با حضور آقای حسینی، کارگردان، سرکار خانم گلچین، تدوین گر و آقایان ارشدی، مدیرعامل، کریمی، از اعضای هیأت امنا، نقدی، معاون و دیدگر، مدیر فرهنگی و ارتباطات بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

در بخش اول این نشست، کارگردان با اشاره به انگیزه خود از ساخت اثر، به علاقه خاص خود به تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و ابراز داشت: «همیشه به تاریخ معاصر ایران و به ویژه موسیقی اصیل ایرانی علاقه داشتم و همین انگیزه‌ای شد تا برای ساخت چنین اثری اقدام کنم. این اثر می‌تواند پیش درآمدی برای کار در حوزه موسیقی انقلاب و جنگ باشد. ناگفته‌های بسیاری از این دوران در موسیقی ما نهفته است و من تنها توانستم بخشی از این ناگفته‌ها را در بزم رزم بگنجانم».

وی در ادامه به استمرار تأثیر تجربه انقلاب و جنگ بر فضای دهه هفتاد اشاره کرد و گفت: «برای من دغدغه بود که بدانم جنگ بر موسیقی این دوران چه اثری داشته و مردم چه تأثیری از این آثار گرفته‌اند. این جنس موسیقی محل زایش و تحولی است که بر جامعه حادث شده است و باید به بررسی آثار آن پرداخت. متأسفانه آنچه از تلویزیون پخش شده، محدود به چند اثر از چند شخص خاص بوده و ساختاری کلیشه‌ای داشته است، درحالی‌که من قصه‌های زیادی از این موسیقی این دوران شنیده‌ام و به دنبال شکاندن این کلیشه، اقدام به ساخت چنین اثری کردم.»

در ادامه این نشست، تدوین گر اثر، محدثه گلچین، با بیان تفاوت‌های موجود در تدوین مستند نسبت به فیلم سینمایی، بیان داشت: «مستند مانند فیلم نیست که از یک نقطه شروع و در نقطه‌ای دیگر پایان پیدا کند. به همین دلیل دقت در انتخاب تصاویر، اهمیت زیادی دارد و باید صبورانه اطلاعات موجود در آرشیو و مصاحبه‌ها را در کنار هم قرار داد و کار را تدوین کرد».

سیدوحید حسینی، کارگردان بزم رزم در خصوص غیبت برخی از چهره‌های سرشناس موسیقی در این اثر نیز اظهار داشت: «مجاب کردن اشخاص برای مصاحبه، کار دشواری است. از فهرست سی، چهل‌نفره‌ای که نهایی شده بود، بسیاری اشخاص به دلایل مختلفی حاضر به مصاحبه نبودند. ضمن آنکه مصاحبه‌ها نیز زمان‌بر بود. ما برای مصاحبه آقای علیزاده، شش ماه زمان گذاشتیم. قواعد مصاحبه برای مستند، می‌طلبد ما گفتگو را در محیطی متمرکز و همراه با آرامش انجام دهیم. بسیاری از اسامی این فهرست، علی‌رغم پیگیری‌های فراوان حاضر به مصاحبه نشدند. من برای مصاحبه با آقای ناظری بارها به منزلشان رفتم و حتی فیلم‌هایم را در اختیارشان قرار دادم اما در نهایت راضی به مصاحبه نشدند. تعدادی از این اشخاص نیز مانند آقایان شجریان، کاظمی و راغب، در بستر بیماری بودند. برخی هم مانند آقایان کویتی پور و آهنگران، برخلاف آنچه تصور می‌شد حاضر به مصاحبه نشدند علاوه بر این ما با بحث محدودیت زمانی هم مواجه بودیم. زمان فیلم با این مصاحبه‌ها به دو ساعت و هشت دقیقه رسیده است. ممکن بود باز هم بتوان مصاحبه‌های بیشتری گرفت، اما این دیگر از ظرفیت این فیلم و حوصله مخاطب خارج بود».

کارگردان بزم رزم در پاسخ به سؤالی در مورد حضور پررنگ برخی اشخاص در این مصاحبه اشاره داشت: «برخی از مصاحبه‌شونده‌ها حرف برای گفتن داشتند و دل به مصاحبه دادند، به همین خاطر مصاحبه‌هایشان دلنشین شد؛ برای مثال برای آقای سراج سؤال بود که چرا موسیقی جنگ، وقتی ایشان در حوزه‌های عرفانی و آیینی هم آثاری دارند و علی‌رغم توضیحات ما باز هم سر شوق نیامدند».

حسینی در مورد توالی زمانی این مستند نیز گفت: «ما این اثر را در قالب فصل‌بندی پیش بردیم و با ارادتی که به گوشه‌های ایرانی داشتیم، با توجه به محتوای هر فصل، اسامی این گوشه‌ها را بر هر فصل گذاشتیم. حفظ نظم و انسجام اثر، از طریق حفظ توالی زمانی امکان‌پذیر نبود».

گلچین نیز در ادامه سخنان کارگردان اثر بیان داشت: « استفاده از توالی تاریخی، تازگی اثر را از بین می‌برد و ما مجبور می‌شدیم همه شخصیت‌های خود را در ابتدای قصه لو بدهیم و در قسمت‌های پایانی صرفاً اطلاعات به مخاطب بدهیم».

در پایان این نشست، حاضران به اتفاق ضمن ابراز خرسندی از توجه به موسیقی جنگ، خلق این اثر را شروعی تازه و متفاوت در حوزه موسیقی دانستند و با خوشحالی ابراز داشتند که جوان امروز اندیشه و دغدغه تاریخ معاصر میهن خود را دارد.

بخش دوم این نشست، با محوریت معرفی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد، در موزه و مرکز اسناد بنیاد فرهنگی البرز ادامه یافت.