مراسم افتتاحیه ساختمان جدید و موزه بنیاد فرهنگی البرز، صبح روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان شهرداری تهران، مرکز استعدادهای حوزه علمیه و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از نخبگان علمی کشور برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام خاموشی با اشاره به تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز گفت: در ایران اسلامی جوایز علمی متعددی با سوابق بسیار جهت تقویت بنیه کشور برگزار می‌شود که همگی هدفی مشترک دارند و پیشرفت و تعالی کشور است.

وی ضمن اشاره به اهداف متعالی واقف و مؤسس بنیاد فرهنگی البرز، ابراز امیدواری کرد که این بنیاد بتواند سرآمد جوایز علمی کشور باشد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم «جایزه علمی» را استمراربخشی کنیم و باعث رونق اقتصادی شویم، تصریح کرد: موقوفه البرز ما را بر این داشته تا به واقفان، وقف‌های جدیدی را پیشنهاد دهیم.

 همچنین در ابتدای این مراسم، مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز به تاریخچه تأسیس این بنیاد اشاره کرد و افزود: بنا بر تأکید ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، تأمین فضایی متناسب با شأن علمی و فرهنگی این بنیاد در دستور کار قرار گرفت و سرانجام ملک حاضر از سوی این بنیاد خریداری شد تا با بازسازی و آماده‌سازی آن به‌عنوان بنایی فاخر و فرهنگی، به‌عنوان ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی البرز مورد بهره‌برداری مناسب و شایسته اهالی علم و فرهنگ قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: امروز، همزمان با افتتاح این مکان، به فضل خدای متعال و با یاری شما عزیزان، اموری را پایه‌ریزی می‌کنیم که می‌تواند در مسیر حرکت بنیاد فرهنگی البرز، منشأ تحولات بزرگی باشد؛ یکی از این امور، شناساندن بیش از پیش جایزه البرز در نزد مسئولین و اقشار مختلف جامعه است.

ایشان ادامه داد: امروز که بهترین روز کاری بنده در مدت دو سال گذشته در بنیاد است؛ اظهار می‌دارم که بنیاد فرهنگی البرز زمانی می‌تواند به تحقق آرمان‌های خود امیدوار باشد که خود همواره در مسیر پیشرفت و تعالی گام بردارد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تاکید کرد: ما باید با اجرای امینانه نیت واقف بنیاد، در پاسداشت مقام علم، تلاش کنیم و در این راه نورانی، خود را بیش از پیش نیازمند راهنمایی و حمایت تمامی عالمان و دست‌اندرکاران می‌دانم و امیدوارم که ان شاءالله با دستاوردهایی که این بنیاد خواهد داشت به‌عنوان یک الگوی مؤثر در حوزه وقف علمی معرفی شود.

 مهندس ارشدی در پایان با ذکر این جمله از مرحوم البرز، به سخنانش خاتمه داد: این بنیاد برای یک، ده و یا صد سال پایه‌ریزی نشده است؛ بلکه هدف مؤسس آن این است، تا زمانی‌که ایران باقی است و دین و اخلاق در کشور ما مقام خود را دارند، این بنیاد در خدمت نسل جوان باشد.

 در ادامه این مراسم، پرفسور سیم فروش منتخب جایزه البرز در سال ۹۷ با اشاره به تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز گفت: حقیقتاً با مطالعه تاریخچه زندگی مؤسس بنیاد به عنوان یک ایرانی به خود بالیدم چرا که این واقف هدفش تشویق علما و دانشمندان ایران است.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه عده ای علم را برای رفع آلام انسان ها به کار می برند، گفت: این افراد راه پیامبران را طی می کنند و در مقابل عده دیگری هستند که از علم برای کشتن انسان ها استفاده می کنند که این نشان می دهد با سقوط اخلاق بشری در عصر کنونی روبرو هستیم.

پدر علم اورولوژی ایران با اشاره به ایثار و از خود گذشتگی بسیاری از علما برای اعتلای کشور گفت: قبل از انقلاب اسلامی، علم در جهت خدمت به مردم به کار گرفته نمی شد، در حالی که پس از انقلاب شاهد خدمات بسیاری به مردم از سوی مفاخر و دانشمندان بوده ایم.

 منتخب جایزه البرز در سال ۹۷ با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در تربیت پزشکان فاخر گفت: قبل از انقلاب تعداد پزشکان متخصص ما محدود بود، در حالی که امروز بیش از ۱۵۰۰ پزشک متخصص در کشور فعالیت می‌کنند.

در پایان این مراسم، ساختمان جدید بنیاد فرهنگی البرز و گالری موزه آن در تهران، خیابان سمیه، قبل از خیابان شهید موسوی با حضور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، رییس مرکز استعدادهای حوزه های علمیه، شهردار منطقه ۶ تهران و جمعی از اساتید و نخبگان علمی کشور افتتاح گردید.