باتوجه به اتمام مهلت فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۱ و پایان زمان ثبت نام افراد واجد شرایط، آمار اولیه ثبت نام کنندگان از سوی دبیرخانه جایزه البرز اعلام گردید.

بر این اساس، تعداد کل ثبت نام کنندگان در این فراخوان ۲۸۶۲ نفر بوده است که ۶۵ درصد از این تعداد به دانشجویان غیرپزشکی، ۱۴ درصد دانشجویان پزشکی، ۱۳ درصد طلاب علوم دینی و ۸ درصد به مخترعان اختصاص دارد.

در بخش مخترعان و همچنین دانشجویان غیرپزشکی، بیشترین آمار ثبت نام کنندگان با اختلاف زیادی مربوط به استان تهران هستند ولی در بخش دانشجویان پزشکی، با اینکه بیشترین آمار ثبت نام از استان تهران صورت گرفته اما استان های اصفهان، فارس، خراسان رضوی، همدان و آذربایجان شرقی با فاصله کمی از تهران قرار دارند. در بخش حوزویان نیز بیش از ۴۰ درصد ثبت نام کنندگان از استان خراسان رضوی هستند و استان های اصفهان و قم در رتبه های بعدی قرار دارند.

به لحاظ تفکیک جنسیت ، در بخش دانشجویان غیرپزشکی، ۵۶ درصد ثبت نام کنندگان را آقایان و مابقی را خانم ها تشکیل می دهند درحالیکه این درصد در بخش دانشجویان پزشکی بصورت ۵۰ – ۵۰ است. همچنین ۶۶ درصد ثبت نام کنندگان در بخش طلاب را آقایان تشکیل داده اند و در بخش نوآوران نیز این درصد به عدد ۷۱ رسیده است.

لازم به ذکر است باتوجه به اتمام مهلت فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۱، مراحل بعدی این فرایند شامل مرحله ارزیابی و غربالگری اولیه، مرحله ارزیابی و داوری نهایی، مرحله مستندسازی و معرفی برندگان نهایی و نهایتا مرحله برگزاری آئین اهدای جوایز در دستور کار دبیرخانه جایزه البرز قرار دارد.

در مرحله ارزیابی و غربالگری اولیه مدارک، ابتدا نمرات ثبت نام کنندگان براساس آیین نامه محاسبه شده و پس از غربالگری اولیه مدارک برگزیدگان، نسبت به استعلام صحت مدارک ایشان از مراجع ذیصلاح اقدام می گردد.

در مرحله ارزیابی و داوری نهایی، پس از تهیه خلاصه مدارک و رزومه نفرات منتخب اولیه براساس آیین نامه، مقدمات و تمهیدات موردنیاز جهت تشکیل جلسات داوری و انتخاب نفرات نهایی از طریق آماده سازی منشی‌های جلسه، انتخاب داوران و دبیران جلسه، برگزاری جلسه توجیهی اعضای هیئت انتخاب و نهایتا برگزاری جلسات داوری نهایی در کمیته‌های تخصصی در دستور کار قرار می گیرد.

در مرحله مستندسازی و معرفی برندگان نهایی، نسبت به جمع‌بندی و رتبه‌بندی نفرات برتر و اعلام نتایج و دعوت از منتخبین برگزیده اقدام می شود.

در آخرین مرحله نیز با برنامه ریزی و برگزاری آئین اهدای جایزه البرز ۱۴۰۱ در بخش نخبگان، ضمن تقدیر از منتخبین برتر کشور، چکیده‌ای از فعالیت افراد و طرح‌های برگزیده آنها جهت حمایت سایر بخش های مرتبط اعلام می گردد.

شایان ذکر است مراحل شناسایی دانشمندان واجد شرایط جهت اخذ جایزه البرز نیز با دقت و حساسیت در دبیرخانه جایزه البرز دنبال می شود که اطلاعات تکمیلی پیرامون این گروه از منتخبین، متعاقبا اعلام می گردد.

آئین جایزه البرز ۱۴۰۱ در بخش نخبگان و تقدیر از نفرات برتر کشوری، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می گردد.