• نشست ها
  • نشست مسوولان بنیاد فرهنگی البرز با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت
نشست مسوولان بنیاد فرهنگی البرز با معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

نشست مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، روز دوشنبه ۸ آذر ماه در دفتر معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه برگزار شد.

این نشست با هدف تبادل نظر درخصوص چگونگی بررسی آیین نامه انتخاب دانشجویان برتر علوم پزشکی (جایزه البرز ۱۴۰۱) و با حضور دکتر شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر احمدی مدیرکل فرهنگی این وزارتخانه، حجت الاسلام رکوفیان مشاور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و همچنین مهندس ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، دکتر کریمی عضو هیات امنای این بنیاد و رضا نقدی معاون فرهنگی بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

در این جلسه، حاضران در خصوص تأثیر جایزه البرز و همچنین نحوه انتخاب و معرفی دانشجویان برتر جهت دریافت این جایزه، به تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این نشست دکتر کریمی عضو هیات امنای بنیاد فرهنگی البرز درخصوص تاریخچه تأسیس این بنیاد گفت: بنیاد البرز که زایش و رویش آن از اندیشه پاک و سرشت نیک زنده‌یاد حسینعلی البرز نشأت گرفته با پیشینه شصت ساله، تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی ایرانی مورد حمایت و تشویق قرار داده است.

کریمی با بیان اینکه مرحوم البرز در راستای اعتلای فرهنگ کشور، تمام تلاش خود را در حمایت از نخبگان ایرانی در تمامی سطوح از طریق اعطای وام شرافتی (بدون ضامن و بهره) به دانشجویان و دانش‌آموزان و اعطای وام اشتغال به کار به فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین اهدای جایزه بنیاد البرز به برترین های علمی کشور در مقاطع علمی مختلف به کار گرفت و اهداف آرمانی خود را که عبارتند از: کاهش آلام بشری، ارتقا رفاه زندگی انسانی و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی، با جدیت پیگیری نمود.

 

عضو هیات امنای بنیاد فرهنگی البرز درخصوص ویژگی‌های انحصاری جایزه البرز در مقایسه با جوایز متعدد حال حاضر کشور گفت: این جایزه دارای خصوصیاتی است که از جمله می توان به با سابقه ترین جایزه علمی کشور (بیش از نیم قرن قدمت) ذکر کرد. این جایزه، تنها جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است و همچنین استقلال هویت و عدم وابستگی مادی به دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی از دیگر خصوصیات این جایزه است. ضمن اینکه این جایزه قابلیت معرفی در تراز جوایز علمی معتبر جهان (بر اساس چشم انداز ترسیمی از سوی واقف) را دارد.

همچنین در ادامه مهندس حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: اقدامات خیرخواهانه مرحوم البرز را ‌باید به دو مرحله قبل و بعد از تاسیس بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ تقسیم کرد. اقدامات ایشان طی سال‌های ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۴۱ بسیار متنوع و متعدد است که در این مجال نمی‌گنجد اما اهم آنها عبارتند از: اهدای یک دستگاه بیمارستان سیار مجهز به اتاق عمل و چشم پزشکی با مشارکت فرزندان به جمعیت هلال احمر فعلی؛ احداث سالن انتظار بیماران در بیمارستان امام خمینی فعلی؛ اهدای چندین دستگاه مولد تولید برق به بیمارستانها جهت جلوگیری از توقف در عمل جراحی؛ اهدای تمامی تجهیزات اتاق عمل بیمارستان امیراعلم؛ اهدای تعدادی تخت بیمارستانی و پتو به بیمارستان امام خمینی فعلی؛ اهدای وسایل کامل جراحی فک و صورت به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران؛ اهدای پتو به زلزله زدگان لار در استان فارس؛ کمک نقدی و اهدای لباس به بیماران و دانش آموزان بی بضاعت؛ ساخت و اهدای مدرسه و آب انبار در سوهانک و شادآباد تهران و …

وی اظهار کرد: از آنجا که اقدامات خیرخواهانه و انسان دوستانه پراکنده نمی توانست حس نوع دوستی البرز را اقناع کند، در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۳۴۲ تمام اموال خود را با تاسیس بنیاد فرهنگی البرز با سرمایه‌ای معادل سرمایه ایجاد یک بانک خصوصی در کشور وقف کرد. با اینحال بعد از تاسیس بنیاد و بر حسب شرایط، اقدامات خیر دیگری را تا سال ۱۳۵۵ انجام داد که برخی از آنها عبارتند از: کمک به سیل زدگان پاکستان؛ کمک به گرسنگان آفریقا؛ تجهیز بیمارستان، تأمین دارو برای بیماران نیازمند، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان ایرانی در کشور عراق؛ پرداخت هزینه ساخت کتابخانه در مدرسه البرز؛ بورس تحصیلی از آغاز دورۀ تحصیلی متوسطه تا پایان دانشگاه و …

دبیرکل جایزه البرز گفت: اقدام ماندگار مرحوم البرز، تاسیس این بنیاد از طریق وقف تمام اموال خود بود به طوری که ایشان حتی خانه شخصی خود را نیز فروخت و مبلغ آن را به مجموع دارایی‌های بنیاد افزود و در یکی از اتاق‌های هتل ایرانشهر ـ که آن هتل هم ارث او به دخترانش بود و آنها نیز به تبعیت از پدر، این هتل را به بنیاد اهدا کرده بودندـ زندگی کرد. مرحوم البرز علیرغم بیماری و منع پزشکان از هرگونه فعالیت، مسئولیت مدیرعاملی بنیاد را با اشتیاق به عهده گرفت در حالیکه خود را از دریافت هرگونه حقوق و پاداش و مزایا به طور مادام‌العمر محروم کرده بود. ایشان علاوه بر وقف تمامی اموال خود، با وصیت مبنی بر واگذاری جسد خود برای کالبد شکافی به دانشگاه تهران، پیکر خود را نیز وقف علم کرده بود.

همچنین در ادامه دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم تعامل هرچه بیشتر معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و بنیاد فرهنگی البرز تاکید کرد و گفت: بدون شک برگزاری این همایشها و تقدیر از دانشجویان و نخبگان برتر در زمینه های علمی و پژوهشی در قالب جایزه ملی بنیاد فرهنگی البرز، منشاء خیر و برکت است و می توان از این اقدام فرهنگی الگوبرداری کرد.

وی گفت: امیدوارم با  بررسی و ابلاغ دستورالعمل انتخاب دانشجویان برتر علوم پزشکی برای حضور درجایزه البرز ۱۴۰۱، بتوانیم شاهد بروز و ظهور استعدادهای برتر در زمینه های علمی، فرهنگی، تحقیقاتی و پژوهشی باشیم.

معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جایزه البرز قدمتی دیرینه دارد گفت: تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان، دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی مورد حمایت و تشویق بنیاد فرهنگی البرز قرار گرفته اند و این موضوع را به فال نیک می گیریم و امیدوارم بتوانیم تعامل و همکاری های خوبی در این زمینه با بنیاد فرهنگی البرز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مرحوم حسینعلی البرز موسس بنیاد فرهنگی البرز باید به عنوان یک کار فرهنگی عظیم و به عنوان یک فرهنگ در جامعه ترویج داده شود، اظهار کرد: اقدامات عظیم مرحوم البرز طوری است که حتی قابلیت ساخت فیلم سینمایی و مستند را دارد. چه بسا که در دیگر کشورها نیز از نخبگان و فرهیختگان علمی و خیرین آنها، فیلم و مستند ساخته می شود و به هرحال می توان با ساخت فیلم و مستندهای تلویزیونی و پخش آن در رسانه ملی، این شخصیت را بیشتر به مردم معرفی کرد تا بتوان به عنوان یک الگوی فرهنگی در جامعه ترویج داده شوند.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها