درباره جایزه البرز نخبگان
جایزه البرز

جایزه البرز به عنوان پرسابقه ترین جایزه علمی کشور در دو بخش نخبگانی و دانش آموزی به برترین های علمی کشور اعطا می گردد.

نامزدهای جایزه

برندگان جایزه البرز در بخش نخبگان از میان دانشمندان علوم مختلف، مخترعین و فناوران، دانشجویان و طلاب علوم دینی انتخاب می ‌شوند.

دوره زمانی اعطای جایزه

در اردیبهشت ماه هر سال در مراسم با شکوهی با عنوان همایش ملی نخبگان جایزه البرز، برگزیدگان هر بخش معرفی می شوند.

همایش معرفی و تقدیر از برندگان جایزه البرز در بخش نخبگان همه ساله با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار می‌شود.

در هر سال از 5 تن از دانشمندان ارجمند کشور تقدیر به عمل می‌آید. تعداد برندگان جایزه البرز در سایر گروه‌ها متغیر بوده و هر ساله بر اساس مصوبه هیأت امنای بنیاد فرهنگی البرز عمل می‌شود.

نحوه شناسایی دانشمندان

دانشمندان برتر کشور در یک فرایند مستمر و با همکاری مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی کشور و نیز معرفی صاحبنظران رشته‌های علمی مختلف، شناسایی و بر اساس رأی و نظر اساتید برجسته به صورت انفرادی و در کمیته‌های تخصصی انتخاب می شوند.

نحوه شناسایی دانشجویان و سایرین

مخترعین و فناوران، داتنشجویان و طلاب علوم دینی بر اساس دستورالعمل های مستقل و در زمان های مشخص از طریق سامانه alborzprize.ir نسبت به معرفی خود و تکمیل فرم ها و ارسال مدارک و مستندات مربوط اقدام نموده و در فرایند انتخاب وارد می‌ گردند.

کمیته داوری جایزه
اعضای موقت و انتخاب سالانه

انتخاب برندگان نهایی جایزه البرز توسط اساتید و دانشمندان برجسته کشور در گروه های علمی و تخصصی متعدد صورت می پذیرد.

همکاران جایزه
نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط

وزارت علوم، وزارت بهداشت، بنیاد ملی نخبگان، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی، صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه و …

دبیرخانه جایزه البرز
متشکل از اعضای موقت و دائم

دبیرخانه دایمی جایزه البرز در محل بنیاد فرهنگی البرز مستقر و در ارتباط با افراد و مراکز مربوط به طور مستمر فعالیت می نماید.

مردی که جاودانه شد

متن مصاحبه با آقای البرز در روزنامه اطلاعات در دهه‌ی 40

او می‌گوید: «خودم هستم و لباس‌ها و اتومبیل و اتاقم. خانه‌ی شخصی‌ام را هم فروختم و روی این کار گذاشتم. منتی هم سر اجتماع ندارم. من این کار را دوست دارم، عاشق آنم، یک شاهی از سرمایه‌ی بنیاد مال من نیست.

ثروت من مال نابغه‌های ایران است. ما میان برخی از دانشجویان که استطاعت مالی ندارند انیشتین‌ها داریم. باید این‌ها را پرورش داد. کسانی مانند محمد زکریای رازی که در کوچه‌ها عود می‌نواخت و آقای طب جهان شد، توماس ادیسون که پادشاه الکتریسیته لقب گرفته است. این‌ها همه از طریق کمک هزینه‌ی تحصیلی به جایی رسیده‌اند و گرنه هیچ می‌شدند.

بنیاد فرهنگی البرز
Info -at - alborzprize.ir