• گزارش ها
  • آیین رونمایی از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز
آیین رونمایی از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز

آیین رونمایی از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز با حضور حجت السلام والمسلمین سید مهدی خاموشی ریاست محترم سازمان اوقاف و اومور خیریه، خانم دکتر سیماسادات لاری معاون محترم فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر عبدالله جاسبی عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و منتخب بنیاد فرهنگی البرز در دهه چهل و مهندس حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در سالن جلسات ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در این آیین که امروز یک‌شنبه ۲۴/۱۲/۱۳۹۹ برگزار شد، با بیان گوشه‌ای از تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز و اهداف شکل‌گیری آن گفت: در سال جاری و علیرغم تمامی مشکلات ناشی از پاندمی کرونا، با دو هدف تاکید بر تعطیل ناپذیر بودن وقف و همچنین بهتر کردن حال دل مردم، موفق شدیم دو همایش سالانه نخبگان و دانش آموزی را در سطح کشور برگزار کنیم و طی آن با اهدای قریب دو میلیارد تومان جایزه نقدی از بیش از یکصد نفر از نخبگان علمی کشور در بخش دانشمندان، مخترعان، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان تقدیر به عمل آوریم.

مهندس حیدر ارشدی افزود: بنا داریم همایش ملی نخبگان پنجاه و نهمین سال جایزه بنیاد البرز را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار نماییم.

رئیس همایش ملی جایزه بنیاد البرز با بیان اینکه فرایند انتخاب نفرات تا پایان سال جاری ادامه دارد و دانشجویان تمامی رشته ها و دانشگاه ها می توانند مدارک و مستندات خود را به معاونت دانشجویی دانشگاه های خود ارائه دهند، افزود: اسامی نفرات واجد شرایط تا ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ توسط مراجع ذیصلاح به کمیته علمی جایزه بنیاد البرز معرفی می شوند و منتخبین برتر در آن کمیته داوری و انتخاب می شوند.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه در آبان ماه سال ۱۴۰۰ طی همایش ملی دانش آموزی پنجاه و نهمین سال جایزه بنیاد البرز از دانش آموزان برتر پایه های نهم و دوازدهم تقدیر به عمل می آید، گفت: در رویکرد جدید بنیاد فرهنگی البرز برای دوره آتی، تمامی دانش آموزان می توانند در سایت جایزه بنیاد البرز به نشانی www.alborzprize.ir  ثبت نام نموده و در صورت واجد شرایط بودن، مدارک و مستندات خود را در آن سامانه بارگذاری نمایند. بدین ترتیب نفرات واجد شرایط، پس از بررسی اولیه به وزارت آموزش و پرورش معرفی می شوند تا پس از تایید مدارک ایشان، نفرات نهایی توسط کمیته علمی جایزه بنیاد البرز معرفی شوند.

مهندس حیدر ارشدی با بیان اینکه تاکنون چندین همایش علمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده، گفت: بنیاد فرهنگی البرز از ۵۸ سال پیش تاکنون بدون دریافت هرگونه کمک مالی از خیرین و نهاد‌های دولتی با هدف توسعه و ترغیب علم و دانش فعالیت خود را آغاز کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در پایان ضمن تشکر از نهادهای همکار، به رشد سه برابری رقم نقدی جوایز طی دو سال اخیر اشاره نمود و گفت: در نظر داریم مجدداً رقم جایزه را در سال آینده و پس از تصویب در هیئت امنای بنیاد افزایش دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در مراسم سالگرد تأسیس و آیین رونمایی از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز گفت: بنیاد فرهنگی البرز یکی از شعب مهم وقف در کشور با نیت بلند، درخور و به‌زمان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی در این مراسم گفت: نیتی که در این وقفنامه آمده، جایزه علمی است. ما سعی کرده‌ایم این موقوفه را بهینه کنیم یکی از ثمرات بهینه کردن این موقوفه افزایش جوایز آن است.

 وی ادامه داد: دفتر مرکزی این موقوفه عوض شده است که وضعیت بهتری از دفتر قبلی دارد. سعی شده ارتباطات این بنیاد با وزارتخانه‌های تخصصی  به‌صورت قوی‌تری پیگیری شود به‌عنوان‌مثال با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارتباطات دقیقی برقرار شده است و به جهت این‌که نخبگان با همکاری این مراجع معرفی می شوند، بنیاد هم  شاخصه‌های انتخاب نخبگان علمی را مشخص می کند.

خاموشی بابیان اینکه جایزه بنیاد البرز می‌تواند تنوع پیدا کند، افزود: باید جنبه معنایی جایزه بنیاد البرز را تقویت شود مثل حمایت از یک اختراع.

 وی با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف برای دانش‌بنیان‌ها برنامه خاصی دارد، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در رشته‌های مختلف با ما وارد مذاکره شده‌اند و بیش  از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان با ما وارد قرارداد مشارکت یا نوع دیگری از قرارداد شده اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه استارت آپ ها می‌توانند بنیاد البرز را حمایت کنند، گفت: همین نخبگانی که از بنیاد البرز جایزه دریافت می‌کنند می‌توانند برای این منظور ساماندهی شوند.

خاموشی اضافه کرد: خیلی از اندیشه‌هایی که به تولید منجر شده و می‌تواند اقتصاد درون‌زا را توسعه بدهد و حمایت کند همین دانش‌بنیان‌هایی هستند که توانمندی‌های زیادی دارند.

 وی یادآور شد: در آینده بیشتر از جایزه بنیاد البرز خواهید شنید و مردم، دانش آموزان، طلاب، دانشجویان، صاحبان اختراع و اکتشاف بیشتر به آن توجه خواهند کرد. نیت این واقف خالصا لوجه الله است و تأکید کرده است که فقط از منابع خود بنیاد این جایزه تأمین بشود.

خاموشی سپس به‌ مرور توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی درزمینه توسعه علم و دانش پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم از طریق بنیاد البرز بر شتاب علمی کشور بیافزاییم.

دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم سالگرد تأسیس و رونمایی  از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز گفت:  جایی مثل بنیاد فرهنگی البرز قطعاً علاوه بر این‌که با حمایت از محققان و پژوهشگران باعث توسعه علمی کشور می‌شود حتماً در دل جوانان کشور ایجاد امید می‌کند چیزی که بیش از پیش برای عزت کشورمان به آن احتیاج داریم.

دکتر سیما سادات لاری طی سخنانی در این مراسم وقف را سرمایه ماندگار هستی دانست و ضمن تقدیر از حسینعلی البرز به‌عنوان یک واقف خیراندیش گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم زیست جمعی را بدون توسعه علمی و فناوری تصور کنیم و شاید این پاندمی کویید ۱۹ بیش از پیش به ما نشان داد که واقعاً کشوری که در این زمینه‌ها پیشرفت نداشته باشد نمی‌تواند موفقیتی کسب کند.

وی با اشاره به روند پیشرفت وضعیت مقابله با کرونا از اوایل همه‌گیری این ویروس در کشور تا به امروز همچون تولید ماسک و مواد ضدعفونی گفت: توسعه علم و فناوری در هر کشوری حرف اول را می‌زند واقعاً جا دارد ستایش کنیم از واقفانی مثل حسنعلی البرز.جایی مثل بنیاد فرهنگی البرز قطعاً علاوه بر این‌که با حمایت از محققان و پژوهشگران باعث توسعه علمی کشور می‌شود حتماً ایجاد امید در دل جوانان کشور می‌کند چیزی که بیش از پیش برای عزت کشورمان به آن احتیاج داریم.

دکتر لاری در ادامه با تأکید بر لزوم شناساندن الگوهایی مثل حسینعلی البرز به جوانان گفت: این کار باعث می‌شود که واقفان نگاه بلندتری پیدا کنند و بدانند که وقف خود را به چه مسیری هدایت کنند.

وی در پایان از سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل رعایت امانت‌داری در موقوفه‌هایی مثل بنیاد فرهنگی البرز تقدیر و تشکر کرد.

دکتر جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مراسم سالگرد تأسیس و رونمایی از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز بابیان اینکه در دهه چهل از وام بنیاد فرهنگی البرز بهره‌مند شدم، گفت: از سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر می‌کنم به دلیل  انجام کارهای خیر و بزرگداشت کسانی که در این راه قدم گذاشته‌اند ازجمله آقای حسینعلی البرز که بنده افتخار بهره‌مندی از وام ایشان را در اوایل دهه چهل داشته‌ام. آن زمان جزو رتبه‌های اول هنرسرای عالی سابق که بعداً شد دانشگاه علم و صنعت بودم. این وام برای اولین بار بود که اعطا می‌شد و من به ساختمانی در خیابان لاله‌زار رفتم و این وام را دریافت کردم که یک اثر بسیار خوبی داشت.

 وی ادامه داد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم یکی از آن موفقیت‌های بزرگ ما این بود که پیش از انقلاب نسبت سرانه دانشجو به جمعیت بسیار کم بود. تعداد دانشجویان ما در آستانه پیروزی انقلاب شاید ۱۵۰ هزار نفر کمتر یا بیشتر بود الان ۴ میلیون دانشجو داریم کیفیت دانشجویان ما قطعاً از آن موقع بهتر است. دانشگاه‌های ما تا بسیاری از شهرهای دورافتاده گسترش پیدا کرده.

 جاسبی تصریح کرد: یکی از دلایل این موفقیت این بود که ما بخشی از بار سنگین آموزش عالی را گذاشتیم روی دوش مردم. ما هر جا به مردم مراجعه کردیم موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم.

 این منتخب بنیاد فرهنگی البرز در دهه چهل یادآور شد: در حوزه اقتصاد که ما واقعاً مشکل داریم شاید دلیلش این است که کمتر از مردم کمک گرفته‌ایم. ما بیش از ۱۵ هزار سازمان مردم‌نهاد داریم البته آمارها متفاوت است . این‌ها می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند اما یک بروکراسی خشن و خشکی حاکم شده که مردم نمی‌توانند حضور داشته باشند. این اقیانوس می‌تواند صدها نفر مثل مرحوم البرز را پای کار بیاورد.

 جاسبی اضافه کرد: من این مطلب را در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح کردم ما از سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانستیم هزار برابر آن چیزی که الان است بهره ببریم. افرادی حاضرند که بیایند به اقتصاد کمک کنند و سرمایه بیاورند.

 وی خاطرنشان کرد: امیدوارم سازمان اوقاف قدم‌های بزرگی در این حوزه بردارد. این حوزه را بیشتر توسعه بدهد و لااقل بخشی از سازمان‌های مردم‌نهاد را جذب و فعال کند مخصوصاً در حوزه‌های پیشرفت علم و دانش و مرتفع کردن آسیب‌های اجتماعی.

در پایان این مراسم که با حضور برخی مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از منتخبین ادوار گذشته بنیاد فرهنگی البرز برگزار گردید، از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز رونمایی شد.