• نشست ها
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان بنیاد فرهنگی البرز و وزارت آموزش‌وپرورش
امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان بنیاد فرهنگی البرز و وزارت آموزش‌وپرورش

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان بنیاد فرهنگی البرز و وزارت آموزش‌وپرورش در تاریخ دوم تیر ۱۴۰۰، با حضور مدیران عرصه علم و فرهنگ در بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

این مراسم که در بستر فضای مجازی به صورت زنده پخش می‌شد، با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شد.

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، ضمن اشاره به حمایت بنیاد از گروه‌های علمی در کشور در طول سال‌های متمادی بیان داشت: «هدف اصلی این جایزه، ترویج فرهنگ وقف علمی میان دانش آموزان و خانواده‌های آنهاست. ما با این جایزه به دنبال تأثیرگذاری خود در روند تربیتی این نسل از جامعه علمی هستیم. اینکه توانسته‌ایم در طول این همه سال، چندین هزار نفر از اشخاص، در سطوح مختلف علمی از دانش‌آموز، دانشجو، مخترع، دانشمند و … را مورد حمایت، تشویق و تجلیل خود قرار دهیم حاصل نگاه و اندیشه ژرف مرحوم حسینعلی البرز بوده است. از دوستانمان در وزارت آموزش‌وپرورش سپاسگزارم که در طول چند سال اخیر بسیار مشفقانه و همدلانه ما را همراهی کرده‌اند. این نگاه مثبت و روشن بین دو مجموعه، منجر به اتفاق امروز شده است».

در ادامه علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه در وزارت آموزش‌وپرورش با قرائت آیه مبارکه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» اظهار داشت: «این آیه تنها دو شرط را برای حصول حیات طیبه ضروری می‌داند. اولی، «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا» که عمل صالح است و دیگری، «وَهُوَ مُؤْمِنٌ» که اشاره به نیت درست مؤمن دارد. مفسرین معتقدند مراتبی از حیات طیبه در دنیای باقی است. این دو شرط، اگر در عمل ما وجود داشته باشد، فعل ما ماندگار خواهد بود. مرحوم البرز، نماد انسان نیک‌اندیشی بوده که توانسته با نیت خیر و عمل صالح، به این حیات طیبه دست یابد. اندیشه‌های مرحوم البرز گویی برای امروز نوشته شده و حتی با ادبیات امروز ما مأنوس است. این نشان از دوراندیشی البرز و البرزهایی دارد که با این سنت حسنه، الفتی داشته‌اند و نیت خود را با این عمل ماندگار کرده‌اند. امروز این اندیشه پویا و منشأ خیر مردم جامعه است».

وی در ادامه، به بیان اهمیت نهادینه‌سازی فرهنگ وقف در جامعه علمی کشور پرداخت و اظهار داشت: «برای استمرار اندیشه مرحوم البرز، نهادینه‌سازی موضوع وقف، ضروری است. وقف، فی‌نفسه دارای ارزش معنوی و اجتماعی است؛ اما برای اینکه تبدیل به یک ارزش فردی شده و همه به آن توجه کنند، باید آن را برای نخبگان کشور به ویژه دانش‌آموزان، نهادینه کرد. این امر باید همراه با اعتبار اجتماعی باشد و تبدیل به انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر افراد شود. ارزش معنوی این جایزه بسیار بیشتر از مسائل مالی است. یک دهه دیگر که این گروه از دانش آموزان ما جزو بزرگسالان جامعه خواهند بود باید بتوانیم اشاعه اندیشه البرز و البرزها را در آنها ببینیم. این امر منجر به توسعه سنت وقف خواهد شد. ضمن آنکه این دانش آموزان باید در سامانه‌ای رصد شده و شرایط علمی آنها در آینده مورد بررسی قرار بگیرد. باید ببینیم چگونه این جایزه توانسته نقطه عطفی در زندگی آنها باشد. در این مسیر وزارت آموزش‌وپرورش همگام و هم پای افراد خیّر قافله علم است».

در ادامه مراسم و پیش از امضای تفاهم‌نامه، مجری برنامه به شرح موضوع و اهداف تفاهم‌نامه پرداخت و گفت: «موضوع این تفاهم‌نامه، شناسایی دانش‌آموزان مستعد و برتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و مهارتی و تشویق آنها از طریق اهدای جایزه بنیاد البرز در قالب هدایای مادی و معنوی به دانش‌آموزان برگزیده است. اهدافی که برای این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده، شامل ترویج فرهنگ علم‌آموزی و تجلیل از مقام علم و عالمان، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای تلاش در مسیر اعتلای علمی و فرهنگی کشور و نیز آشنایی دانش‌آموزان با سنت حسنه وقف و آثار آن در جامعه به ویژه وقف در زمینه علم و فناوری می‌شود».

پس از صحبت‌های مجری، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بنیاد فرهنگی البرز و وزارت آموزش‌وپرورش میان مهندس ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دکتر کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه در وزارت آموزش‌وپرورش به امضا رسید.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها