• خبرهای همایش
  • در داوری مرحله نهایی جایزه البرز 1401 مطرح شد:توسعه زیرساخت‌ها به وقف علمی نیاز دارد
در داوری مرحله نهایی جایزه البرز 1401 مطرح شد:توسعه زیرساخت‌ها به وقف علمی نیاز دارد

رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز با تأکید بر ضرورت ترویج وقف علمی در کنار حمایت از نخبگان، گفت: واقفان به آینده نگاه دارند چنان که مرحوم حسینعلی البرز، توسعه علمی را نه فقط برای روزگار خود یا امروز بلکه برای آینده می‌خواست.

داوری مرحله نهایی جایزه البرز ۱۴۰۱، ۲۸ فروردین ماه همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در هتل ارم انجام شد.

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ابتدای این جلسه با بیان اینکه جایزه البرز جایزه‌ای برخاسته از ایمان و انگیزه است، اظهار کرد: مرحوم حسینعلی البرز در سال ۱۳۴۲ با اندیشه‌ای پاک و به منظور اعتلای حیثیت ایرانی، تسکین آلام بشری و ارتقای رفاه انسانی همه اموال خود را وقف بنیاد فرهنگی البرز کرد؛ بنیادی که مبدع نوبل ایرانی، نخستین و مهم‌ترین جایزه علمی ایران است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: این جایزه تاکنون از چندین هزار نفر در رشته‌های مختلف علمی حمایت کرده است. ما نیز امروز نیازمند ترویج اندیشه مرحوم البرز به منظور شکوفایی استعدادهای نخبگانی در کشور هستیم.

دبیرکل جایزه البرز تصریح کرد: این جایزه ظرفیتی علمی ـ اعتقادی دارد و در کنار حمایت از نخبگان به ترویج وقف علمی و معرفی مرحوم البرز و خدمات ماندگار ایشان نیز نظر دارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های سالانه برای معرفی برندگان جایزه البرز، بیان کرد: امسال نیز این همایش برای شصتمین سال برگزار و به ۶۰ نخبه علمی در آن جایزه البرز اعطا می‌شود.

ارشدی درباره فرآیند ارزیابی شرکت‌کنندگان، ابراز کرد: پس از ثبت نام داوطلبان و ارسال مدارک و مستندات، افراد واجد شرایط به مرحله نهایی راه یافتند که آثار و فعالیت‌های آن‌ها امروز در هفت میز داوری ارزیابی و قضاوت شد.

وی درباره نحوه گزینش هیئت داوری جایزه ۱۴۰۱ تاکید کرد: همه این داوران از چهره های ماندگار علمی ـ پژوهشی هستند که با رای آنها برندگان جایزه مشخص و در همایش اردیبهشت ماه معرفی و تقدیر می‌شوند.

بنابراین گزارش، در ادامه این آئین حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: تعجب می‌کنم بسیاری به آنچه می‌خورند، می‌اندیشند اما به آنچه غذای روح و فکرشان است، توجه نمی‌کنند. علاوه بر این، در روایات دیگری از علم و اندیشه به غذای روح تعبیر می‌شود.

رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: علاوه بر این، ذکر خداوند، نوع‌دوستی، سخاوتمندی و کرامت هم از جمله غذاهای روح محسوب می‌شوند. امیرالمومنین(ع) فرمودند: قوت جسم، طعام است و قوت روح اطعام و احسان.

وی با بیان اینکه انسان‌های کریم از گرفتن دست دیگران لذت می‌برند، گفت: یکی از شاخصه‌های سلامت روح انسان اهتمام به احسان ماندگار از خود در قالب وقف است چون آنها که عظمت روح دارند، اهل انفاق و سخاوت جامع هستند. واقفان به آینده نگاه دارند چنان که مرحوم حسینعلی البرز توسعه علمی را نه فقط برای روزگار خود یا امروز بلکه برای آینده می‌خواست.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه نگاه واقف این دنیایی نیست، تاکید کرد: در کشور ما بیش از ۸۰۷ نوع نیت وقف وجود دارد اعم از درمانی، آموزشی، خیریه، اطعام و …؛ این میزان از تنوع در دنیا بی‌نظیر است چراکه حتی اهل سنت هم با چند نیت معدود، اقدام به وقف می‌کنند. این نیات متنوع منجر به ثبت بیش از ۲۰۰ هزار موقوفه در ایران اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه تمدن کشور مدیون وقف است، ابراز کرد: ساخت بسیاری از کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و مساجد حتی نسخه‌برداری از کتاب‌های خطی و نوشتن آن‌ها با نیت و پشتوانه وقف انجام شده است.

حجت‌الاسلام شرفخانی بیان کرد: از شاخص‌ترین موقوفات علمی کشور، بنیاد فرهنگی البرز است که بسیاری از بزرگان حتی در سطح رئیس قوه از آن بنیاد جایزه گرفته و توسط آن حمایت شده‌اند. بنیادی که مرحوم البرز حتی منزل شخصی خود را برای تحقق اهداف آن وقف کرد و خود در هتل ساکن شد. خوب است حداقل ما برای توسعه زیرساخت‌های علمی کشور، مروج وقف علمی باشیم.

همچنین در ادامه، مهدی مقیمی، دبیر علمی جایزه البرز ۱۴۰۱ با بیان اینکه داوری نهایی جایزه البرز ۱۴۰۱ در هفت میز داوری و توسط ۳۵ استاد ممتاز حوزه و دانشگاه انجام می‌شود، گفت: از ۲۸۶۲ نفری که در سامانه جایزه البرز ثبت نام نمودند؛ هزار و ۱۴۳ نفر در این میزها داوری می‌شوند تا نهایتا ۶۰ برنده جایزه البرز ۱۴۰۱ از میان آن‌ها در سه محور آموزشی ـ پژوهشی، فناوری ـ نوآوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی انتخاب شوند.

دبیر علمی جایزه البرز ۱۴۰۱ بیان کرد: داوری‌ها در دو بازه ۹۰ دقیقه‌ای یعنی ۱۸۰ دقیقه انجام می‌شود. از مجموع هزار و ۱۴۳ نفری که در مرحله داوری نهایی آثار و فعالیت‌هایشان ارزیابی می‌شود، ۷۴۶ نفر مربوط به وزارت علوم، ۱۶۶ نفر از وزارت بهداشت، ۱۴۳ نفر از حوزه های علمیه و ۸۸ نفر از جمع مخترعان هستند.

یادآور می‌شود، پس از پایان داوری نهایی جایزه البرز ۱۴۰۱ و مشخص شدن نفرات برگزیده، برندگان در همایشی در اردیبهشت‌ماه معرفی و تقدیر می‌شوند.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها