معرفی نخبگان برگزیده جایزه البرز 1401

همایش شصتمین سال جایزه البرز، عصر امروز در بخش دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و طلاب برگزار و طی آن اعلام شد که میزان جوایز سال آینده افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار …، همایش معرفی و تقدیر از برندگان جایزه البرز ۱۴۰۱ در بخش نخبگان عصر امروز (چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه) با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی در سالن همایش های هتل ارم برگزار شد.

بنابر این گزارش، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط مهدی قره شیخلو، قاری و داور بین المللی قرآن آغازگر این همایش بود‌.

در ادامه، مهندس حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه جایزه البرز سابقه ۶۰ ساله دارد، گفت: امروز جامعه بیش از هر زمان دیگر به سنت وقف در حوزه علم نیاز دارد از این رو، اقدامات  موثری برای آشنایی مردم با جایزه البرز صورت گرفته است.

دبیرکل جایزه البرز تاکید کرد: درمجموع چهار میلیارد تومان از محل درآمدهای بنیاد فرهنگی البرز به برندگان جایزه در سال ۱۴۰۱ اعطا می شود.

وی تصریح کرد: در بخش دانشجویان به ۴۳ نفر شامل ۱۰ نفر در رشته های علوم پزشکی و ۳۳ نفر در رشته های علوم پایه، فنی مهندسی و انسانی که به آنها جایزه ۵۰ میلیون تومانی همراه با لوح تقدیر و تندیس جایزه اعطا می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش مخترعان به پنج نفر جایزه ۷۰ میلیون تومانی همراه با لوح تقدیر و تندیس جایزه، در بخش طلاب به هفت نفر جایزه ۵۰ میلیون تومانی همراه با لوح تقدیر و تندیس جایزه و نهایتاً در بخش دانشمندان به پنج نفر جایزه ۲۲۰ میلیون تومانی همراه با لوح تکریم و نشان البرز اعطا می‌شود.

ارشدی سخنان خود را با جملاتی از مرحوم حسینعلی البرز به پایان رساند.

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی در ادامه این همایش با بیان اینکه تقوا مراتبی دارد، اظهار کرد: در قرآن در کنار تاکید بر آراستگی به تقوا، بر انفاق تاکید و تصریح شده کسی که از بخل نفس تقوا بورزد، رستگار می شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مرحوم حسینعلی البرز چنین تقوایی داشت و فارغ از بخل نفس چنین میراث ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت.

وی با بیان اینکه این سوال به کرات مطرح می شود که سازمان اوقاف با اموال خود چه می کند؟، تصریح کرد: یک نمونه آنکه از سال ۹۷ تاکنون که مدیریت سازمان را بر عهده گرفته ام جایزه البرز هر سال افزایش چشمگیر داشته و برای سال آینده هم این جایزه ۵۰ درصد افزایش می یابد.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه جایزه البرز می تواند به طرق دیگر هم اعطا شود، گفت: مثل حمایت از نظریات علمی و اختراعات، اینچنین این جایزه صرفا به برگزاری همایش و تقدیر  محدود نمی شود.

وی با بیان اینکه فعالیت های سازمان اوقاف در حد چند وزارتخانه است، تاکید کرد: برای مثال در حوزه درمان به تعرفه های درمانی کمک کرده ایم.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به حدیث امام کاظم علیه السلام که فرمودند: عقل توام با علم است، ادامه داد: از شما نخبگان تقاضا دارم که همت داشته باشید، عزت اسلامی ایرانی ما با همت های بلند شما گره خورده است.

وی اضافه کرد: امام کاظم علیه السلام همچنین در حدیث خطاب به هشام ویژگی های دنیا در کلام لقمان حکیم را برشمرده اند، مثل اینکه دنیا کشتی ای است که علم نقشه راه آن محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشمند اسلامی انقلابی باید مومن و مسئولیت پذیر باشد وگرنه علم و کارش برکت نخواهد داشت. از شما تقاضا دارم به داد علم و آینده بشر برسید.

در ادامه این همایش و در بخش نخست تقدیرها، برندگان جایزه البرز در گروه دانشمندان معرفی شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

دکتر امید اخوان، استاد دانشگاه صنعتی شریف

دکتر مریم حسینی، استاد دانشگاه الزهرا(س)

دکتر مهران رضایی، استاد دانشگاه علم و صنعت

دکتر نیما رضایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی، استاد دانشگاه شهید بهشتی

از این دانشمندان با جایزه نقدی ۲۲۰ میلیون تومانی، لوح تکریم و نشان البرز تقدیر به عمل آمد.

هومان بابااولادی، عبدالرحمان حسینی فر، جعفر شبانی سفلی، آرش قاضی تبار و امیربهادر مرادی خو پنج مخترعی بودند که در شصتمین همایش البرز با اهدای لوح تقدیر، نشان البرز و جایزه ۷۰ میلیون تومانی از آنها تجلیل شد.

طلاب سومین گروهی بودند که در این همایش معرفی و تقدیر شدند، اسامی این طلاب عبارت است از: زینب گیلانی، مریم السادات موسوی، سیدمحمدجواد سیدشبیری، محمدحسین عصمتی یحیی آبادی، وحید قربانی، محسن قمرزاده، علیرضا نوروزی.

در ادامه از ۴۳ دانشجوی برنده جایزه البرز ۱۴۰۱ شامل ۱۰ دانشجوی رشته پزشکی و ۳۳ دانشجوی علوم پایه، فنی و مهندسی و انسانی با لوح تقدیر، تندیس جایزه و ۵۰میلیون تومانی وجه نقد تجلیل شد.

انشجویان برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جایزه البرز ۱۴۰۱

۱- حامد آقامحمدی

۲-احسان بادفر

۳-محمدباقر جمالی

۴پیمان حاتمیان

۵-رامین حسن دوست قیه بلاغی

۶-عزیز شهرکی

۷-حامد شوشتری گوگ تپه

۸-بهنام عامری

۹-احسان علی نیابنگر

۱۰-بابک علیزاده حمیدی

۱۱-ایمان غریب شاهیان

۱۲-رضا غیور

۱۳-محمد صادق فراهانی

۱۴-فرزین باقری شیخانگفشه

۱۵-سینا کیانی

۱۶-محمد مآل اندیش

۱۷-مصطفی محبیان

۱۸-حسین مرادی مقدم

۱۹-سید علی موسوی

۲۰-محسن نژادشاهبداغی

۲۱-کیاوش هوشمندی

۲۲-کمیل یزدانی

۲۳-فاطمه احمدی

۲۴-سیما خالقیان

۲۵-مریم رجبیان ده زیره

۲۶-زینب رحمتی

۲۷-سودابه شکراللهی صورتی

۲۸-محدثه السادات فخار

۲۹-فرشته فلاح

۳۰-مریم فلاحی

۳۱-پری فهندژسعدی

۳۲-فاطمه کاظمی

۳۳-پریسا مجاور

 دانشجویان برتر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جایزه البرز ۱۴۰۱

۱ – مهدی اصغری عظمی

۲ – امیررضا اله قلی پور کومله

۳ – رضا حیدری سورشجانی

۴ – محمدحسن سهولی

۵ – محمود علیزاده ثانی

۶ – وحید غریبی

۷ – ماهرخ جلیلی

۸ – ضحی حیدری نژاد

۹ – بهاره دهدشتی

۱۰ – پریناز نژاد مختاری