آئین داوری بخش نخبگان جایزه البرز ۱۴۰۲ برگزار شد

آئین داوری جایزه البرز ۱۴۰۲ ویژه نخبگان که در هتل ارم تهران با حضور حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و جمعی از اساتید دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دبیرخانه جایزه البرز، دکتر حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز در آئین داوری جایزه البرز ۱۴۰۲ ویژه نخبگان که در هتل ارم برگزار شد، اظهار داشت: بنیاد فرهنگی البرز ۶۰ سال پیش و در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی، از طریق اعطای جوایزی به نام «جایزه البرز» به همت مرد خیراندیش و نیک‌سیرت، مرحوم حسینعلی البرز تأسیس و وقف شد که طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را شناسایی و با اعطای جایزه البرز مورد حمایت و تشویق قرار داده است.

وی افزود: مرحوم البرز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به دلیل درمان در خارج از کشور به سر می‌برد، طی نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۵۸ شمسی محضر امام خمینی (ره)، مسئولیت اداره موقوفات بنیاد فرهنگی البرز را با در نظر گرفتن مفاد اساسنامه و وقف نامه به ایشان واگذار کرد. با توجه به توشیح حضرت امام (ره) به هیأت امنا اوقاف مبنی بر تعیین هیأتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف نامه، از آن سال تاکنون، بنیاد فرهنگی البرز تحت نظارت هیئت امنایی سازمان اوقاف و امور خیریه، در راستای عمل به نیات مترقی واقف و صرفاً از محل درآمد رقبات خود، به تشویق جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالمان از طریق اعطای جایزه پرداخته است.

ارشدی بیان کرد: مرحوم البرز تمام تلاش خود را در حمایت از نخبگان ایرانی در تمامی سطوح از طریق ابداع و اعطای وام شرافتی به دانشجویان و در سالهای بعد اعطای وام اشتغال به کار به فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین ابتکار و اهدای جایزه البرز به عنوان جایزه نوبل ایرانی به برترین‌های علمی کشور به کار بست.

وی درباره وام شرافتی گفت: این وام شرافتی در دهه اول تأسیس بنیاد به دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت متمرکز بود اما ایجاد برخی تغییرات در نظام آموزشی و رایگان شدن تحصیل در کشور، منجر به تغییر رویکرد بنیاد در دهه دوم فعالیت خود مبنی بر اهدای جوایزی به نام جایزه البرز به نفرات برتر علمی کشور از مقطع دانش آموز تا دانشمند و همچنین تبدیل وام دانشجویی به وام اشتغال به کار شد که موضوع وام نیز در آخرین اصلاح اساسنامه بنیاد از سوی مرحوم البرز در سال ۱۳۵۶ حذف و فعالیت بنیاد صرفاً محدود به اهدای جوایز به برگزیدگان علمی کشور شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز درخصوص بنیانگذار بنیاد گفت: می‌توان مرحوم البرز را مبدع وام دانشجویی شناخت زیرا ایشان با این اقدام فرصتی را ایجاد کرد تا دانشجویان متناسب با تحصیلات خود به دریافت وام اشتغال اقدام کرده و مشغول کار شوند. پرداخت این نوع وام یک نگاه حمایتی بود تا کرامت انسانی جوان ایرانی از بین نرود، لذا در شرایط اعطای وام ایشان ذکر کرده بود که اگر فرد در این دوره تنفس، ابتکار و خلاقیتی داشت از بازپرداخت کل وام معاف می‌شود! بنابراین نگاه ایشان کاملاً حمایت از نخبگان و جوانان ایرانی بود.

دبیر کل جایزه البرز درباره ویژگی‌های جایزه البرز عنوان کرد: جایزه البرز به عنوان با سابقه ترین جایزه کشور و اولین جایزه‌ای است که بر اساس سنت حسنه وقف به برترین‌های علمی اعطا می‌شود. صمن اینکه این جایزه، مستقل و فاقد هر گونه وابستگی به نهادهای دولتی و حاکمیتی است و هیچ هزینه‌ای بابت ثبت‌نام از متقاضیان اخذ نمی‌شود و براساس چشم انداز ترسیمی از سوی واقف آن، قابلیت نام‌گیری نوبل ایرانی را داشته است.

وی بیان داشت: امروز در خدمت داوران شصت و یکمین سال جایزه البرز هستیم که در این داوری بر اساس سه اولویت تسکین آلام بشری، ارتقای رفاه انسانی و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی، داوری‌ها انجام خواهد شد.

ارشدی بیان داشت: در حال حاضر شیوه برگزاری نیت واقف، برگزاری سالانه دو مراسم است که یکی از آن دو به عنوان همایش ملی نخبگان که اختصاص به دانشجویان، طلاب، مخترعان و دانشمندان است و دیگری مربوط به برگزاری مراسم دانش آموزی می‌شود. بر همین اساس در نظر است همزمان با شصت و یکمین سال تأسیس بنیاد از ۶۱ دانشجو، طلبه، مخترع و دانشمند برتر کشور در اردیبهشت ۱۴۰۲ تقدیر به عمل آید.

در ادامه دکتر مهدی مقیمی دبیر علمی جایزه البرز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امسال جمعی از نخبگان کشور از نیمه آذر تا ۱۵ دی ماه موفق شدند مدارک و مستندات خود را برای شرکت در جایزه البرز ۱۴۰۲ در سامانه بارگذاری و اقدام به ثبت نام کنند که مجموع داوطلبان شرکت کننده به ۲۵۳۰ نفر می‌رسد. از بین این تعداد یک هزار و ۴۲۵ نفر از دانشجویان وزارت علوم، ۴۵۴ نفر از علوم پزشکی، ۲۸۲ نفر طلبه، ۲۳۷ نفر دانشمند جوان و ۱۵۵ نفر نیز فناور شرکت کردند.

دبیر علمی جایزه البرز در پایان خاطرنشان کرد: فرایند داوری شامل دو مرحله داوری در دبیرخانه علمی که مطابق آئین نامه انجام می‌شود و دیگر داوری نهایی است. در داوری اولیه محصولات ارسال شده برای بنیاد فرهنگی البرز ظرف مدت ۱۵ روز مورد بررسی قرار گرفت و داوری نهایی در این دو روز انجام می‌گردد.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها