• اخبار
  • آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز
آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز

در آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز که با حضور 60 تن از دانشمندان و نخبگان منتخب ادوار مختلف این جایزه برگزار شد، هدایت این جایزه به مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی باشگاه مفاخر البرز و ضرورت توسعه وقف علمی از مباحث مطرح شده در این مراسم بود.

به گزارش خبرگزاری …؛ شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز با حضور 60 تن از دانشمندان و نخبگانی که در طول ادوار مختلف از جایزه البرز و حمایت‌های مالی این بنیاد برخوردار شده‌اند، عصر جمعه، 19 اسفند ماه در هتل بین‌المللی لاله برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمهدی خاموشی» در این آیین با اشاره به سابقه شصت‌ساله فعالیت بنیاد فرهنگی البرز، اظهار کرد: موقوفه البرز روزبه‌روز پیشران‌تر و مولدتر فعالیت می‌کند، تلاش ما نیز بر این است که هر سال جوایز این بنیاد تقویت شود؛ چنان‌که در آغاز فعالیتم در سازمان اوقاف، میزان جوایز البرز 500 میلیون تومان بود، سال جاری به شش میلیارد تومان افزایش یافت و در سال آینده میزان جوایز به قریب 9 میلیارد تومان خواهد رسید. مهم آنست که همه این جوایز از محل توسعه درآمدهای بنیاد البرز تأمین می‌شود؛ چراکه مرحوم حسینعلی البرز اجازه نداده‌ است که مال غیر بر اموال بنیاد افزوده شود.

  • بردن جایزه البرز به سمت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت علمی معنای جدی‌تری در کشور یافته است، گفت: به‌ویژه آنکه تأمین استقلال به معنای تام و حقیقی، نیازمند رشد علمی است لذا کوشیده‌ایم جایزه البرز به سمت حمایت از صاحبان اکتشافات و اختراعات نیز برده شود چنان‌که اخیراً مقرر شده حمایت‌هایی به شرکت‌های دانش‌بنیان در طول زمان اختصاص یابد تا امکان تجاری‌سازی و عرضه تولیدات‌شان در جامعه را بیابند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی در ادامه تأکید کرد: جریان البرز به شرط همراهی و حمایت معنوی فرهیختگان رشد فزاینده خواهد داشت؛ هر یک از شما دانشمندان و نخبگان در هر جمعی حاضر شوید جمع کثیری از نخبگان دورتان جمع خواهند شد، از این ظرفیت برای تقویت موقوفه و جایزه البرز استفاده کنید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شکل‌گیری معاونت بهره‌وری در سازمان اوقاف و امور خیریه، ابراز کرد: این معاونت در شاخه‌های مختلف وقف را به جریان انداخته است همچون تجهیزات پزشکی یا راه‌اندازی شهرک الکترونیکی و تبدیل کارکردهای فنّاورانه به تولید کالا که پیشرفت‌های خوبی داشته و ان‌شاءالله در سال جدید گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند.

  • حرکت به سمت اقتصاد دریامبنا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی اضافه کرد: رفتن به سمت اقتصاد دریامبنا و دریامحور کردن تغذیه، ورود به عرصه انرژی سبز و ساخت خودروهای برقی، حمایت از زراعت و تولید مواد غذایی از طریق پرتودهی و ورود به زمینه تولید زنجیره‌های زراعی و بهینه کردن مصرف آب که سطح کشت را بالا می‌برد و ورود به ساحت تولید تجهیزات نفتی نیز از دیگر عرصه‌هایی است که با حمایت وقف به آنها ورود کرده‌ایم. در تلاشیم از این مسیر و بواسطه وقف از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

  • تکریم مقام اهالی علم

این گزارش می‌افزاید: دکتر «حیدر ارشدی» نیز در این آیین با اشاره به سابقه طولانی سنت حسنه وقف در ایران اسلامی که منشأ خدمات بسیار در عرصه‌های متنوع شده است، اظهار کرد: در میان همه نیاتی که برای وقف وجود دارد، معدودند واقفانی که عرصه علم و فرهنگ را برای این سنت برگزیده باشند که مرحوم حسینعلی البرز ازجمله آنها است و امروز شاهد گرامیداشت شصتمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز با حضور 60 نفر از برگزیدگان از جامعه شش هزار نفری برندگان جایزه البرز در شش دهه اخیر هستیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: مرحوم البرز در سال 1342 همه اموال خود را با تأسیس بنیاد برای حمایت از دانشمندان، دانشجویان، مخترعان و دانش‌آموزان برتر کشور و با هدف تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی وقف کرد که تا کنون چندین هزار نفر از دانشمندان و نخبگان ایرانی، مورد حمایت این بنیاد و جایزه قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف زنده‌یاد البرز به عنوان متولی باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور تکریم مقام اهالی علم و ایجاد انگیزه در جامعه علمی بوده است، گفت: می‌توان با توسعه و گسترش اندیشه مرحوم البرز به ترویج و تکثیر ابعاد این اقدام ارزشمند علمی اقدام کرد؛ شناسایی، هدایت و حمایت از برترین‌های علمی کشور، تکریم مقام عالمان، ایجاد انگیزه در جامعه علمی، شناسایی و پرورش استعدادها و فعالیت‌های نوآور و اعتلای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی و ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری از اهداف روزآمد بنیاد فرهنگی البرز است که باید در جامعه گفتمان‌سازی شود.

  • راه‌اندازی باشگاه مفاخر البرز

ارشدی با اشاره به راهکارهای توسعه و گفتمان‌سازی اندیشه و رویکرد مرحوم البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی و نیز تحقق مطالبات مقام معظم رهبری درباره ارتقای سهم وقف در حوزه علم و فناوری، بیان کرد: در این راستا پیشنهاد تشکیل باشگاه مفاخر البرز از سوی برخی منتخبان ادوار گذشته مطرح شده است. این باشگاه تعاملی، شبکه‌ ارتباطی برای هم‌افزایی میان منتخبان جایزه البرز است که در طول شش دهه مورد حمایت بنیاد بوده‌اند.

دبیرکل جایزه البرز در پایان از همکاری سازمان اوقاف وامور خیریه، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که با بنیاد فرهنگی البرز همکاری دارند، تقدیر و تشکر کرد.

  • کار خیر با اخلاص ماندگار می‌شود

در ادامه دکتر عبدالله جاسبی، از منتخبین بنیاد البرز در سال 1344 نیز بیان کرد: کار خیر با اخلاص است که ماندگار می‌شود، وقتی کاری در جهت رشد علمی و ارتقای سطح آموزش و فرهنگ جامعه و با سرمایه شخصی انجام شود، چنین اثرگذار و جریان‌ساز می‌شود.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: اگر برای کارهای مردمی ارزش قائل شویم، منابع بی‌نهایتی در اختیار ما قرار می‌گیرد که می‌توانند منشأ اتفاقات بزرگ شوند. تجربه دانشگاه آزاد اسلامی در این باره راهگشا است، ما کمترین دریافتی‌ای از دولت نداشتیم و حتی مالیات سنگین به دولت می پرداختیم اما کار با حضور و همراهی مردم به جایی رسید که نیمی از آموزش عالی کشور را در دست گرفته شد و نه فقط در کشور بلکه در جامعه جهانی و جهان اسلام نیز به مرجعیت و نقش‌آفرینی رسیدیم.

جاسبی اضافه کرد: حدود دو سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم اگر از سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت فرهنگی و اجتماعی شود به اندازه چندبرابر بودجه کشور منشأ خدمات می‌شوند. تا از بخش خصوصی حمایت نشود راه به جایی نمی‌بریم حمایت از بخش خصوصی می‌تواند در اقتصاد هم پیشرفت‌های شگرف بر جای بگذارد و از این بیماری و بحران کنونی نجاتش دهد!

  • مرحوم البرز عاشق اعتلای علم بود

در ادامه پروفسور علی کاوه، عضو فرهنگستان علوم و از برندگان جایزه البرز در سال 1351 نیز با اشاره به مشخصه‌های مرحوم البرز، ابراز کرد: مرحوم حسینعلی البرز عاشق علم و مهمتر از آن عاشق اعتلای علم در کشور بود، آن مرحوم با کار شبانه‌روزی و به کار بستن فکر، اهمیت حمایت از علم را درک کرد و همه اموال و حتی پیکر خود را بعد از مرگ برای رشد علم در کشور وقف کرد.

علاوه بر این، پروفسور ناصر سیم‌فروش، پدر علم اورولوژی کشور و از برندگان جایزه البرز در سال 1396 نیز در ادامه این مراسم گفت: نبوغ ایرانی را در اقدام مرحوم البرز و وقف بنیاد البرز می‌توان به خوبی دید که در آن زمان دریافت «العلمُ السلطان»، آن مرحوم برای علم شخصیت قائل بود.

  • مرحوم البرز افق دور را می‌دید …

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی نیز در این مراسم درباره ضرورت وقف علمی در کشور، اظهار کرد: رشد علمی کشور بی‌سابقه است و این رشد حامیان و بانیانی همچون مرحوم حسینعلی البرز دارد و باعث شده علی‌رغم این حجم از تحریم و تهدید و …، ما در عرصه‌های مختلف علمی حرف برای گفتن داشته باشیم و به جایی برسیم که دشمنان نیز به آن آگاه و معترف‌اند.

وی با بیان اینکه نباید نتیجه و افق کار خیر و صدقات‌مان را به کوتاه‌مدت محدود کنیم، گفت: مرحوم البرز افق دور را می‌دید و کاری چنین متفاوت انجام داد. ایشان آغازگر راه و سخنی جدید بود آنهم در زمانه‌ای که این مسائل باب نبود. کار امروز بنیاد فرهنگی البرز، در تراز جایزه‌های معتبر جهانی است.

آقامیری تأکید: امروز فقط دانشگاه تهران 110 واقف دارد؛ نمی‌دانم چرا برای سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش با تکیه بر وقف تبلیغ و ترویج نمی‌شود. فقط دانشگاه هاروارد، 9/50 میلیارد دلار وقف دارد و در سال 2022، حدود 36 درصد بودجه این دانشگاه از موقوفات تأمین شده است. دیگر دانشگاه‌های مهم دنیا نیز از عواید وقف بهره بسیار می‌برند.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه گفت: متأسفانه، از کنار مفاخری همچون مرحوم البرز بی‌توجه می‌گذریم و آنها در مظلومیت‌اند در حالی که قرائت‌مان از چهره‌های مشابه خارجی پررنگ و همراه با مبالغه و احترام است!

  • از منابع قطره‌چکانی دولت در حوزه علم عبور کنیم

وی در پایان با بیان اینکه علم و پژوهش ما به طور نانوشته مدیون امثال مرحوم البرز است، خاطرنشان کرد: باید از منابع قطره‌چکانی دولتی که برکتی ندارد، بگذریم و وقف علمی را پای کار توسعه علم بیاوریم اینچنین می‌توان اتفاقات شگرف و اثرگذار علمی را رقم زد.

  • دوستدار حقیقت بود نه درگیر مصلحت

دکتر سعید منصورافشار از منتخبین بنیاد البرز در سال 1352 نیز در این آیین با بیان اینکه مرحوم البرز دوستدار حقیقت بود نه درگیر مصلحت، گفت: ایران‌دوستی و علم‌دوستی باعث شد که مرحوم البرز وقف را به حمایت از دانشمندان و نخبگان گره بزند.

دکتر لیلا آزادبخت، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و برنده جایزه البرز در سال 1400 نیز در این مراسم تأکید کرد: هر چه جایزه البرز با بدنه دانشگاه به‌ویژه در بخش پژوهش در ارتباط باشد، به رشد علم کمک بیشتری می‌کند.

دکتر ایمان افتخاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنده جایزه البرز در سال 1397 آخرین سخنران از جمع شصت نفری برندگان جایزه البرز در این مراسم بود و تأکید کرد: باید تا جای ممکن استعدادها را در مسیر رشد علم حمایت کنیم؛ ما درباره استعدادهای شکوفانشده‌مان مواخذه می‌شویم.

گفتنی است، تقدیر از مدیران عامل بنیاد فرهنگی البرز در دوره‌های گذشته و نیز تقدیر از چهره‌های هنری همچون استاد شمشیرگران که با بنیاد همکاری داشته‌اند، از دیگر بخش‌های شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز بود.

در بخش پایانی این مراسم، از تمبر شصتمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز با حضور شخصیت‌های علمی رونمایی شد.

بنابر این گزارش؛ مراسم گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز با حضور 60 تن از دانشمندان و نخبگانی که در طول ادوار مختلف از جایزه البرز و حمایت‌های مالی این بنیاد برخوردار شده‌اند، از جمله پروفسور ناصر سیم فروش پدر علم ارولوژی ایران؛ پروفسور علی کاوه عضو پیوسته فرهنگستان علوم؛ دکتر عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی؛ پروفسور سيد حبيب فيروزآبادى بنيانگذار دانشكده علوم كرمان؛ پروفسور رضا ملک‌زاده وزیر اسبق بهداشت و از طراحان نظام سلامت کنونی کشور؛ پروفسور محمد دورعلی استاد برجسته دانشگاه شریف؛ دکتر محمد جعفر یاحقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ دکتر رضا فرجی دانا وزیر اسبق علوم و دبیر فرهنگستان علوم؛ دکتر ایمان افتخاری عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر عقیل یوسفی کما مدیر پروژه ملی ربات انسان‌نمای سورنا؛ دکتر امیرعلی حمیدیه بنیانگذار پیوند کودکان در ایران؛ مهندس حسین محلوجی وزیر اسبق صنایع و بنیانگذار بنیاد فرهنگ کاشان؛ دکتر حسین نوربالا چهره بین‌المللی بیشترین جراحی پیوند کلیه؛ دکتر نیما رضائی بنیانگذار شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های علمی یوسرن؛ دکتر هادی اکبرزاده معاون علمی مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت؛ دکتر لیلا آزادبخت عضو فرهنگستان علوم پزشکی؛ دکتر اسماعیل ساعی‌ور پایه گزار حوزه تحقیقاتی سامانه‎‌های پیل سوختی و تولید هیدروژن آفتابی برگزار شد.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها