• اخبار
  • جایزه البرز 1402 در بخش نخبگان به ایستگاه پایانی رسید
جایزه البرز 1402 در بخش نخبگان به ایستگاه پایانی رسید

 

‌نشست خبری جایزه البرز 1402 در بخش نخبگان، صبح امروز (سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه) با حضور اصحاب رسانه در محل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با گرامیداشت روز معلم و زنده نگه داشتن یاد و خاطر مرحوم حسینعلی البرز بنیان‌گذار این مجموعه فرهنگی گفت: ایشان قبل از وقف بنیاد فرهنگی البرز با اقدامات عام المنفعه ای همچون اهدای تجهیزات اتاق عمل به برخی از بیمارستان ها، کمک به زلزله زدگان فارس، ساخت آب انبار و چاه در مسیر کاروان ها و کمک به گرسنگان آفریقا و سیل زدگان پاکستان کوشیده بود تا به واسطه اموال خویش از آلام بشری کم کند.

حیدر ارشدی ادامه داد: آن واقف خیراندیش در سال 1342 به منظور اعتلای علم در ایران تمام اموال خود را برای راه اندازی بنیاد و اعطای جایزه البرز وقف کرد و در اعطای این جایزه سن، جنسیت، جغرافیای سکونت و هیچ محدودیت دیگری را در نظر نگرفت بلکه تاکید آن مرحوم برای اعطای جایزه البرز، کاهش آلام بشری، ارتقای رفاه زندگی بشر و  اعتلای نام ایران در جامعه جهانی بود.

دبیرکل جایزه البرز با بیان اینکه مراسم شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش نخبگان جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود، گفت: از سال ۱۳۴۲ تاکنون بنیاد البرز به بیش از سه هزار دانشجو وام تحصیلی اعطا کرده و به 4650 نفر نیز جایزه البرز اعطا شده است. علاوه بر این در طول یک دهه گذشته با برگزاری یازده همایش ملی و استانی از ۱۵۶۷ دانشمند، مخترع، دانشجو و دانش آموز تقدیر به عمل آمده است.

ارشدی با بیان اینکه جایزه البرز نخستین جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است، تاکید کرد: این جایزه بدون وابستگی به هیچ نهاد و دستگاهی و بنا بر تاکید واقف به صورت مستقل به واجدان شرایط اعطا می شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز درباره جزییات جوایز این دوره از جایزه البرز اعلام کرد: در همایش ۱۴۰۲ از ۶۱ نفر از نخبگان و برترین های علمی کشور شامل چهار دانشمند، دو دانشمند جوان، هشت مخترع و فناور، هفت طلبه، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی و ۳۰ دانشجوی علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی، کشاورزی و هنر تقدیر به عمل می آید.

وی اضافه کرد: در بخش دانشمندان با جایزه ۳۳۰ میلیون تومانی به همراه  گواهی و نشان جایزه البرز برای هر نفر ، در بخش دانشمندان جوان با جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی برای هر نفر و گواهی و نشان جایزه البرز، در بخش مخترعان و فناوران هر یک با جایزه ۱۱۰ میلیون تومانی و گواهی و تندیس جایزه البرز و در بخش طلاب و دانشجویان در رشته های مختلف با جایزه ۷۵ میلیون تومانی برای هر نفر و گواهی و تندیس جایزه البرز تقدیر به عمل می آید.

ارشدی با بیان اینکه همایش دانش آموزی جایزه البرز 1402 نیز در آبان ماه سال جاری برگزار می شود، اظهار کرد: رویکرد مرحوم البرز مشکل گشایی، انگیزه بخشی و تامین نیازهای برترین های علمی بود لذا تلاش داریم جایزه به این سطح برسد و از این رو هر سال بر میزان جوایز افزوده می شود.

وی با بیان اینکه از میان نیات متنوع واقفان تنها یک درصد به موضوع وقف علمی اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: امید است با انگیزه بخشی همایش هایی همچون همایش اعطای جایزه البرز، نیات واقفان به سمت وقف های علمی سوق پیدا کند.

ارشدی در خصوص سه تغییر عمده جایزه البرز ۱۴۰۲ نسبت به دوره‌های قبل گفت: اولین تغییر نسبت به دوره‌های گذشته، ایجاد شرایط حضور دانشمندان جوان در این جایزه است، باتوجه به بازخورد از جامعه دانشگاهی کشور تصمیم گرفته شد فرصتی به اعضای جوان هیات علمی و اساتید دانشگاه داده شود تا در این جایزه شرکت کنند، براین اساس اساتید زیر چهل سال هم در این دوره حضور پیدا کرده اند.

به گفته مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ۲۳۷ نفر از اعضای هیات علمی ‌و اساتید دانشگاهی زیر ۴۰سال در این فراخوان ثبت نام کردند که باتوجه به نزدیک بودن امتیاز نفرات برتر، هیات داوران جایزه البرز، دو برگزیده را در بخش دانشمند جوان انتخاب نمودند.

ارشدی گفت: دومین تغییر در جایزه البرز ۱۴۰۲ مربوط به بخش فناور برتر است، همه ساله افرادی که اختراعی داشته اند در این فراخوان شرکت و نفر برگزیده انتخاب می‌شد، اما در بهمن سال گذشته رویداد فناورانه‌ای به مدت دو روز توسط این بنیاد برگزار شد که ۲۸ شخص حقیقی و شرکت دانش بنیان در آن حضور داشتند و در این دوره جایزه البرز، نفرات برتر در بخش مخترعان از جمع این شرکت‌کنندگان انتخاب شدند.

دبیرکل جایزه البرز افزود: سومین تغییر در جایزه البرز ۱۴۰۲ نیز افزایش ۶۰ درصدی مبلغ جایزه البرز نسبت به سال گذشته بوده است، براساس تصمیم هیات امنا امسال در بخش نخبگان بیش از شش میلیارد تومان جایزه نقدی به منتخبین اعطا خواهد شد.

در ادامه این مراسم، پروفسور «اسماعیل ساعی‌ور» از برگزیدگان جایزه البرز در سال ۵۶ نیز در این نشست بیان کرد: انسان‌ها را اگر به عنوان یک‌قطره در نظر بگیریم، تا زمانی که خود را به جامعه‌ عرضه نکردند، همان قطره باقی خواهند ماند. انسان‌های بزرگ افرادی هستند که خود را وقف جامعه می‌کنند و مرحوم البرز یکی از این انسان‌های بزرگ بودند.

وی افزود: سال ۱۳۵۶ وضعیت علمی کشور به این شکل بود که بنده به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در تبریز تحصیل می‌کردم و به جز یک استاد، تمامی اساتید ما خارجی بودند. لذا در سال ۱۳۴۲ فردی که در چنین فضایی طرح گسترده‌ای مانند جایزه البرز را پایه‌گذاری کند، انسان بزرگی بوده است. مرحوم البرز در سال ۵۶ که بنده توفیق دریافت جایزه را از ایشان داشتم، تنها جایزه فرهنگی و علمی پیش از انقلاب را پایه‌گذاری کرد که همان نوبل ایرانی بود.

عضو هیئت علمي دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: ویژگی جایزه البرز این بود که برای مثال از بعد علمی شرایطی ایجاد کرد که بنده با بورسیه تحصیلی راهی آلمان شدم. از بعد فرهنگی نیز این جایزه باعث شد که بنده با همین پنج هزار تومان چک پول جایزه البرز بتوانم ازدواج کنم. در بعد علمی بنده مدیون جایزه البرز هستم. بنده پایه‌گذار سه حوزه علمی در کشور هستم که شامل نانوتکنولوژی، تولید هیروژن از طریق آفتاب و سامانه تأمین انرژی از مقیاس نانو وات تا مگا وات بوده که بنده همه این توفیقات را مدیون مرحوم البرز بوده و همگی آن‌ها را به روح مرحوم البرز تقدیم می‌کنم.

 وی در پایان تاکید کرد: در پرتوی جایزه البرز، هزاران چهره اثرگذار حمایت و منشأ خیرات برای جامعه شده اند و امید است برکات این نیت و خدمات تا ظهور امام عصر (عج) ادامه داشته باشد.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست خبری با حضور دکتر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دکتر ساعی‌ور، منتخب جایزه البرز در سال ۵۶ از پوستر جایزه البرز ۱۴۰۲ و نیز نشان و تندیس جایزه البرز 1402 رونمایی شد.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها