• اخبار
  • شصت و دومین جایزه علمی به ایستگاه داوری رسید/ رقابت ۱۳۸ نخبه برای دریافت جایزه نوبل ایرانی
شصت و دومین جایزه علمی به ایستگاه داوری رسید/ رقابت ۱۳۸ نخبه برای دریافت جایزه نوبل ایرانی

آیین داوری شصت و دومین سال جایزه البرز، صبح امروز (پنج شنبه ۳ اسفند) با حضور داوران در ۸ میز تخصصی و در ۳ زمان ۹۰ دقیقه‌ای برای دریافت جایزه نوبل ایرانی برگزار شد.

دکتر حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در آیین داوری شصت‌ودومین سال جایزه البرز ویژه نخبگان اظهار داشت: امروز شاهد آئین داوری و انتخاب نفرات برتر و برگزیدگان نهایی جایزه البرز ۱۴۰۳ در بخش نخبگانی هستیم. زایش و رویش جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی با پیشینه و دیرینه‌ی شصت ساله، از اندیشه‌ی پاک و سرشتِ نیک‌ِ زنده‌یاد حسینعلی البرز نشأت گرفته است. ایشان در سال ۱۳۴۲ شمسی تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد فرهنگی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و دانش‌آموزان برتر کشور وقف کردند تا برای تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی، عزت و افتخار کسب کنند.
بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که مرحوم البرز بنا نهاده‌اند، می‌گذرد و تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی ایرانی مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌اند.
وی افزود: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به ترویج ایده و اندیشه مرحوم البرز دارد تا همانند ایشان، خیرین و واقفین در مسیر پیشرفت علمی مشارکت فعال‌تری داشته باشند تا از این رهگذر، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استعداد نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.
دبیرکل جایزه البرز تصریح کرد: در حال حاضر، شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به‌ عنوان متولّی با سابقه‌ترین جایزه علمی ایران از طریق برگزاری سالانه همایش‌های ملی در دو بخش «نخبگانی» و «دانش آموزی» می باشد.
ارشدی گفت: در سال آتی که مقارن با شصت و دومین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز است، در راستای تحقق نیت واقف، مقرر است «همایش ملی جایزه البرز» با هدف تقدیر از ۶۲ نفر از نخبگان برتر سراسر کشور شامل دانشمندان، فناوران، دانشجویان و طلاب، در اردیبهشت ماه برگزار گردد.
وی اظهار داشت: فرایند سال جاری جایزه البرز بدین ترتیب بود که داوطلبان در هر یک از گروه‌ها از سراسر کشور، پس از ثبت نام در سامانه جایزه البرز، براساس شیوه‌نامه ابلاغی، مدارک و مستندات خود را از طریق سامانه جایزه البرز ارسال نمودند و با پایان مهلت ثبت‌نام و ارسال مدارک، نهایتا افراد واجد شرایط توسط دبیرخانه علمی جایزه البرز شناسایی گردیدند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز خاطرنشان کرد: در مراسم امروز، آئین داوری و انتخاب برگزیدگان نهایی در بخش‌های دانشجویان و طلاب از میان افراد واجد شرایط، بصورت همزمان و به تفکیک، توسط هیئت انتخاب جایزه البرز ۱۴۰۳ که متشکل از اساتید برجسته دانشگاه‌هی و حوزوی می‌باشند، در هتل ارم تهران برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه شیوه‌‌نامه شصت و دومین سال جایزه البرز در آذرماه سال جاری منتشر شده بود، اظهار کرد: این شیوه‌نامه توسط مراجع مختلف به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ابلاغ شد که نهایتاً قریب ۲۵۰۰ نفر در بخش دانشجویان، فناوران و طلاب ثبت‌نام کردند.
دبیرکل جایزه البرز تاکید کرد: شصت و دومین سال جایزه البرز در اردیبهشت سال آیند‌ه‌ برگزار و برندگان آن مفتخر به کسب باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور خواهند شد. ضمن اینکه رقم نقدی این جایزه، تماماً از محل درآمد بنیاد فرهنگی البرز تامین می‌شود.
ارشدی در پایان گفت: باید فرهنگ وقف علم و فناوری در کشور ما بیشتر تبیین شود و برای حمایت از نخبگان و رفع مشکلات کشور به این سمت برویم.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر مهدی مقیمی دبیر علمی شصت و دومین سال جایزه البرز با اشاره به شرط معدل برای داوطلبان تصریح کرد: شرط معدل دانشجویان و طلاب در این دوره از جایزه حداقل ۱۷ بوده است. البته باید این‌ افراد‌ کتاب، مقاله، پژوهش و‌ تحقیقات‌ خود را هم به دبیرخانه ارسال می‌کردند.
وی ادامه داد: بخش نوآوری و کارآفرینی از سال گذشته در شیوه‌نامه جایزه البرز درج‌ شده است که در سال جاری در این بخش پر رنگ‌تر نگاه کردیم.
دبیر علمی جایزه البرز ۱۴۰۳ یادآور شد: ثبت اختراع و فعالیت ‌های علمی و‌ پایان‌نامه و همچنین همکاری‌های بین اساتید و‌ دانشجویان در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.
مقیمی ابراز کرد: بین مقاطع‌ کارشناسی، کارشناسی ارشد و‌ دکترا به منظور امتیازدهی و سطح‌بندی در‌کارهای پژوهشی و‌ نوآوری تمایز ویژه‌ای قائل شدیم.

وی افزود: از دانشجویان خواسته‌ایم به انتخاب خود پنج ‌مقاله را به دبیرخانه شصت و دومین سال جایزه البرز ارسال کنند. ۱۳۸ نفر از دانشجویان و طلاب در این مرحله داوری خواهند شد که سه برابر ظرفیتی است که در اردیبهشت‌ماه ۶۲امین جایزه علمی البرز را کسب خواهند کرد.
دبیر علمی این جایزه بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه سال آینده ۳۰نفر از دانشجویان وزارت علوم، ۱۰نفر از دانشجویان وزارت بهداشت و ۷نفر از طلاب حوزه علمیه انتخاب شده و جایزه نوبل ایرانی را دریافت خواهند کرد.
شایان ذکر است در این آیین داوری ۸میز متشکل از چهار داور و یک منشی است که در ۳ زمان ۹۰دقیقه‌ای، سوابق و مدارک ارسالی را بررسی می‌کنند.
این‌ میزها شامل ۲ ‌میز علوم پزشکی، ۲ میز فنی مهندسی، ۲ میز علوم ‌انسانی، یک میز علوم انسانی و هنر، یک میز طلاب و‌ یک‌ میز کشاورزی هستند که وظیفه رسیدگی به سوابق دانشجویان و طلاب در‌ مقاطع مختلف را برعهده دارند.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها