• اخبار
  • نشست خبری اصحاب رسانه با آقای دکتر ارشدی در گرامیداشت شصت و یکمین سالگرد تاسیس بنیاد فرهنگی البرز
نشست خبری اصحاب رسانه با آقای دکتر ارشدی در گرامیداشت شصت و یکمین سالگرد تاسیس بنیاد فرهنگی البرز

به مناسبت «شصت و یکمین سالگرد تأسیس بنیاد فرهنگی البرز»، امروز شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ نشستی با موضوع ارائه گزارش بیش از نیم قرن تلاش این بنیاد به عنوان متولی اعطای قدیمی‌ترین جایزه کشور موسوم به نوبل ایرانی در محل دفتر مرکزی بنیاد فرهنگی البرز برگزار ‌شد.
در این مراسم گرامیداشت که با حضور اصحاب رسانه های جمعی و مکتوب و مجازی برگزار گردید، دکتر حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز به بیان گزارشی از فعالیت های شش دهه گذشته این بنیاد پرداخت و گفت: در راستای تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و با استعداد ایرانی، اعطای “جایزه البرز” به ‌عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح کشور از سال ۱۳۴۲ شمسی توسط واقف نیک‌اندیش زنده‌یاد حسینعلی البرز پایه‌گذاری و در دستور کار بنیاد فرهنگی البرز قرار گرفته است.
دبیرکل جایزه البرز با اشاره به برخی از ویژگی‌های انحصاری جایزه البرز که به ‌صورت سالانه به برترین های علمی کشور اهدا می‌شود، افزود: این جایزه، با سابقه ترین جایزه علمی کشور با بیش از نیم قرن قدمت و نخستین جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است که با هویت مستقل و بدون هرگونه وابستگی مادی به دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی، با عنوان نوبل ایرانی و قابلیت معرفی در تراز جوایز علمی معتبر جهان، همه ساله به نخبگان کشور اعطا می گردد.
ارشدی با بیان اینکه تاکنون بیش از شش هزار منتخب، موفق به دریافت وام یا جایزه البرز شده‌اند، افزود: بنیاد فرهنگی البرز از سال ۱۳۴۲ شمسی تاکنون به بیش از ۳۰۰۰ دانشجو وام تحصیل و اشتغال به کار پرداخت کرده و به بیش از ۴۶۵۰ نفر جایزه حسن تحصیل اهدا نموده است. در دهه اخیر و تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز با برگزاری ۱۳ همایش ملی در تهران و ۸ همایش استانی، به بیش از ۱۶۰۰ نفر دانشمند، مخترع، دانشجو، طلبه و دانش‌آموز برتر، جایزه البرز اعطا شده است.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ادامه به ظرفیت منحصر به فرد فرهنگی، علمی و اعتقادی جایزه البرز اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد به منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه و توجه آحاد مردم نسبت به عرصه‌های جدید وقف متناسب با نیازهای روز کشور مطابق با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقاء سهم وقف در حوزه علم و فناوری و همچنین معرفی مرحوم حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی با هدف معرفی الگوهای موفقی از واقفین خیراندیش به جامعه، آشنا کردن بیش از پیش مردم با این جایزه باید در دستور کار اصحاب رسانه قرار گیرد.
ارشدی افزود: بدون شک، جایزه البرز به دلیل سابقه و قدمت خود از یک سو و به سبب گستردگی و فراگیری در کل کشور و میان تمام آحاد جامعه (از نوجوانان تا دانشمندان) فارغ از سن، جنسیت، قومیت و موقعیت جغرافیایی افراد از سویی دیگر، نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد و به دلیل ماهیت و بنیان وقفی خود، ریشه در اعتقادات دینی مردم دارد. از این رو، اعتباردهی مناسب به این جایزه موجب ارتقای سطح علمی کشور از طریق تشویق جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالم خواهد شد.
دبیرکل جایزه البرز در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره واقف نیک سرشت، مرحوم حسینعلی البرز، از تلاش و همراهی تمامی سازمان‌های همکار با بنیاد فرهنگی البرز به ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تشکر نمود.
در پایان این مراسم، از تعدادی از خبرنگاران، عکاسان، برنامه سازان و اهالی رسانه که در طول سال های گذشته، تعامل مطلوبی را در انعکاس فعالیت های بنیاد فرهنگی البرز داشتند، تقدیر به عمل آمد.

مرحوم حسینعلی البرز

تابلوی تصویر مرحوم البرز که توسط استاد مخبر به صورت همزمان و زنده در مراسم اعطای جایزه البرز 1401 در حضور حاضرین در سالن همایش با تکنیک رنگ و روغن خلق شد.
تازه‌ترین نوشته‌ها